Introductie China

Bevolking

Allereerst en vooral zijn er de Chinezen zelf, in groten getale. Met 1.3 miljard mensen, een kwart van de wereldbevolking. Ze worden steeds welvarender en gaan er tijdens vakanties massaal op uit. Iets om rekening mee te houden bij het plannen van je reis, vooral tijdens nationale feestdagen en weekenden.

Als we het over dé Chinees hebben, hebben wij het over de Han Chinees. Dit is met 90% ook veruit de grootste groep. Neemt niet weg dat er nog 55 andere officiële etnische groepen zijn. Deze vind je vooral in de grensgebieden en/of in meer afgelegen, minder bevolkte gebieden. Etnische groepen met hun eigen cultuur, klederdrachten, gewoonten, eten enz.  Dit maakt juist dat deze gebieden interessant zijn om te bezoeken.

Eten is belangrijker dan het weer

China staat gelijk aan eten. Zoals bij ons elke dag over het weer wordt gesproken, spreekt de Chinees over het eten. “Wat heb je gegeten, wat ga je eten enz.” Dat maakt jou reis een culinair avontuur. De Chinese keuken zoals wij die kennen zal je niet aantreffen. Geen ‘Foe Yong Hai’ of iets dergelijks. Je zult verrast worden door de verscheidenheid en de smaak. Voor het eten alleen zou je al naar China moeten reizen.

De Chinese taal als uitdaging

Er zijn tien Chinese talen, maar het gangbare is het standaardmandarijn. De gemiddelde reiziger zal deze taal niet beheersen en de gemiddelde Chinees beheerst geen Engels of een andere wereldtaal. Dit kan tot miscommunicatie en soms tot frustratie leiden. Eenvoudige, over de hele wereld herkenbare woorden als; taxi, toilet, bus, restaurant enz. worden niet begrepen. Erger, opschriften op gevels, tickets en aankondigingsborden zijn met Chinese karakters geschreven, zeker buiten de grote steden en in afgelegen gebieden.

De Chinese taal als uitdaging

Er zijn tien Chinese talen, maar het gangbare is het standaardmandarijn. De gemiddelde reiziger zal deze taal niet beheersen en de gemiddelde Chinees beheerst geen Engels of een andere wereldtaal. Dit kan tot miscommunicatie en soms tot frustratie leiden. Eenvoudige, over de hele wereld herkenbare woorden als; taxi, toilet, bus, restaurant enz. worden niet begrepen. Erger, opschriften op gevels, tickets en aankondigingsborden zijn met Chinese karakters geschreven, zeker buiten de grote steden en in afgelegen gebieden.

Het is dus niet zo gemakkelijk om naar vertrektijden van een bus te vragen. Echter, (jonge) Chinezen hebben tegenwoordig vaak een mobieltje met een vertaal- app. Als je China bezoekt is dit zeker een aanrader om mee te nemen want dit kan goed van pas komen. De taal kan natuurlijk lastig zijn. Van de andere kant is het ook een belangrijk onderdeel van de charme als je door China reist en het hoeft zeker geen belemmering te zijn om het land te bezoeken. Je zult gastvrij en nieuwsgierig worden ontvangen.

Vervoer, moderner dan je wellicht verwacht

Wellicht ken je het liedje “9 Million bicycles in Beijing”. Wij hebben ze niet geteld, maar onze indruk is dat het bij lange na geen negen miljoen zijn. Wat je wel veel ziet zijn de elektrische fiets in honderden variaties. Een leuk foto onderwerp. China heeft inmiddels een uitgebreid openbaar vervoersysteem. Behalve betaalbare taxi’s heb je in de steden uitgebreide metro- en busnetwerken. Voor de langere afstanden zijn er long distance bussen, highspeed of normale treinen en een uitgebreid stelsel van luchtverbindingen. De kwaliteit is, gemeten naar westerse standaarden, goed te noemen.

Drieduizend jaar beschaving

Chinezen beschouwen hun land vaak als de bakermat van de menselijke beschaving. Een beschaving die vijf tot zes duizend jaar oud is. Ze zijn zelfbewust en trots op hun culturele historie en gaan prat op de vier grootste uitvindingen uit de historie:  papier maken, boekdrukkunst, het buskruit en het kompas. Dat zelfbewustzijn zul je ook ervaren als je in China bent. In het algemeen zijn de Chinezen vriendelijk en behulpzaam maar zijn niet nederig ten opzichte van een westerling.

Drieduizend jaar beschaving

Chinezen beschouwen hun land vaak als de bakermat van de menselijke beschaving. Een beschaving die vijf tot zes duizend jaar oud is. Ze zijn zelfbewust en trots op hun culturele historie en gaan prat op de vier grootste uitvindingen uit de historie:  papier maken, boekdrukkunst, het buskruit en het kompas. Dat zelfbewustzijn zul je ook ervaren als je in China bent. In het algemeen zijn de Chinezen vriendelijk en behulpzaam maar zijn niet nederig ten opzichte van een westerling.

De eeuwen oude beschaving vind je op veel plekken terug. Iedereen kent de Chinese Muur, de Verboden Stad en het Terracotta leger. Maar er is veel meer dat in sommige opzichten ook interessanter is, zoals de oude keizersteden. In China begint het besef door te dringen dat het behoud van de cultuurschatten prioriteit verdient. Helaas betekent restauratie in China echter dat dit geregeld gelijk staat aan afbreken en herbouwen, waardoor het zijn authenticiteit verliest. Als bezoeker zul je dat overigens niet zo snel opmerken omdat het grondig en met zorg voor detail gebeurt.

Geografie en natuurschoon

Dan is er de grootte van het land, dat maar liefst 239 keer zo groot is als Nederland. Het is het derde grootste land ter wereld met een langste doorsnede van 5000 kilometer en een totale lengte aan grenzen van 22.000 km. Dit staat gelijk aan de helft van de omtrek van de aarde. Behalve dat het een groot land is, heeft het veel natuurschoon en onovertroffen landschappen:  adembenemende Karst gebergten, kalkterrassen, idyllische rijstvelden, overweldigende bergen en uitgestrekte woestijnvlakten. De nationale parken zullen een onuitwisbare indruk bij je achterlaten.

Ontwikkelingen

Wanneer je tijdens je reis nog niet geïmponeerd bent door het vorenstaande, dan is het zeker wel door de razendsnelle ontwikkeling die het land doormaakt. Met recht wordt er gezegd, “De draak ontwaakt”. De bouwwoede in China is met geen pen te beschrijven en dat zul je terugzien in de uitdijende steden. China heeft meer dan tweehonderd steden met boven de één miljoen inwoners. Deze steden zijn in tien jaar tijd via het tienduizend kilometer lange High Speed spoorwegnetwerk met elkaar verbonden. Je zult versteld staan van de moderniteit in de steden, de moderne architectuur, de enorme shopping- centra, de parken en het openbaar vervoer met bussen en metro’s dat zijn gelijke niet kent. Shanghai heeft bijvoorbeeld het grootste en snelst groeiende metronetwerk ter wereld.