Reiziger wil meer beleving

Geschreven op: 05-01-2017

TELEGRAAF 14 JULI 2016

Meer nadruk op reisbeleving

Spontaner op vakantie

14 JUL 2016 Paul Eldering

BAARN – Nederlanders gaan in 2025 veel spontaner op vakantie dan nu. Niet meer de reisbestemming of het toeristenoord is het belangrijkste, maar wat je allemaal meemaakt en met ’locals’ en reizigers met dezelfde interesse kunt beleven.

Dat is de conclusie van een groot publieksonderzoek, dat brancheorganisatie ANVR en CherryLAB samen met diverse onderzoeksbureaus en trendwatchers eind deze week uitbrengen.

Het rapport ’Travel Experience Tomorrow’, dat in bezit is van De Telegraaf, voorspelt de groeiende drang naar ’stressvrij en veilig reizen’, waarbij vakantie en werk met alle technische hulpmiddelen makkelijker worden gecombineerd.

Egoïstischer worden we ook, blijkt uit de resultaten. „Persoonlijke aandacht, instant geluk en individuele bevrediging van acute behoeften staan voorop. Die kunnen steeds wijzigen. Toch zijn sociale contacten en zingeving ook nodig. Daarnaast raken blind dates en mystery reizen in trek.”

Pip Vissers (20) en haar vriend Jasper Schreefel (22) uit Driebergen herkennen zich in dit toekomstplaatje. „We willen graag verrast worden, weg van de gebaande wegen. Zonder planning op vakantie gaan. We zien dan wel waar we terecht komen.”

Het aardige is volgens hen dat er dan geen moeilijke keuzes nodig zijn. „Afwisseling vinden we belangrijk. Dat kan ook de ene keer een strandvakantie zijn en de volgende keer een stedenreis. Of de combinatie. We willen alles zelf ervaren, zonder groep, liefst midden tussen de lokale bevolking.”

Deze nieuwe generatie toeristen heeft volgens het ANVR-onderzoek ook een keerzijde. „Ze zijn eigenwijs, niet in hokjes te stoppen en moeilijk in een keurslijf te dwingen. Daarom moeten reisbureaus de bakens rigoureus verzetten naar flexibel maatwerk”, aldus topman Frank Oostdam.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *